Uten formidlingsprosjekt, men lojal mot knehøyden

På Kritikersalongen som 3. november ble arrangert om Bjørn Sortland, årets vinner av Aschehougprisen, fortalte han at han går med på nesten hva som helst for å få realisert bildebokprosjektene sine, men gjerne omdefinerer oppdraget underveis. Han har ikke et formidlingsprosjekt, verken om kunst eller Gud. Derimot ønsker han å være lojal mot “knehøyden”, altså skrive på en måte barn kan skjønne og ha glede av.

22. november 2011

Skandinavisk kritikersalong om og med Søren Ulrik Thomsen

“Norges mest innflytelsesrike poet i 1991 var dansk,” ifølge kritiker Hadle Oftedal Andersen. Søren Ulrik Thomsen er stadig viktig – selv om ikke alle vil følge hans eksempel. Og godt er det, mener han selv. Referat fra kritikersalong om Søren Ulrik Thomsen i samarbeid med Oslo Poesifestival 13. november.

22. november 2011

Kritikersalong: Vår poetiske samtid – poesiåret 2011

Hva skjer i norsk samtidspoesi, hva er best, hva er mest interessant og hvorfor? Er det mulig å se nye tendenser i utgivelsene fra 2011 sammenlignet med foregående år? Kritikerne Hadle Oftedal Andersen (Klassekampen) og Mariann Enge samtaler på Litteraturhuset i Oslo.

22. november 2011

Nominerte til Ungdommens kritikerpris

Norske ungdommer over hele landet skal nå begynne å lese det nominasjonsjuryen fra Norsk kritikerlag mener er årets åtte beste bøker. Nominasjonene til Ungdommens kritikerpris er klare.

9. november 2011

Skandinavisk kritikersalong om og med Søren Ulrik Thomsen

Søren Ulrik Thomsen har vært en ledende skikkelse i skandinavisk poesi i 30 år. Hans diktsamlinger oppnår salgstall som hans kollegaer bare kan drømme om. Møt Thomsen i samtale med Hadle Oftedal Andersen (kritiker i Klassekampen, lektor ved Helsingfors Universitet) og Louise Mønster (lektor ved Aalborg Universitet). Ordstyrer er Torunn Borge (forfatter og kritiker). Gratis inngang.

8. november 2011

NBU-prisen 2011 til Barnebokkritikk.no

Vi gratulerer Barnebokkritikk.no med tildelingen av NBU-prisen 2011! Inger Østenstad er redaktør for nettstedet som siden opprettelsen i 2003 har stått for faglig baserte anmeldelser av ny, norsk skjønn- og faglitteratur for barn og ungdom.

25. oktober 2011

Kritikersalong: Bjørn Sortland

Den allsidige barne- og ungdomsbokforfatteren Bjørn Sortland er årets vinner av Aschehougprisen. Norsk kritikerlag er jury for prisen, og følger opp tildelingen med et arrangement som setter søkelys på forfatterskapet. Hva er typisk? Hva er det som gjør ham god?

22. oktober 2011

Månedens debutant i oktober: Sondre Mithun

Sondre Mithun har blitt utpekt av Kritikerlagets jury til Månedens debutant i oktober. Prisen er et samarbeid mellom Norli bokhandel og Norsk kritikerlag. Mithun er dermed nominert til prisen Årets debutant, hvor vinneren vil bli kåret ved avstemning blant de Norli-ansatte.

20. oktober 2011

Kritikersalong: Ny trend i nordisk novellekunst?

Både norske og danske noveller er fortsatt i all hovedsak preget av psykologisk realisme, ifølge kritikerne Lars Bukdahl og Kaja Schjerven Mollerin. Det finnes en god del fabulerende innslag, men fortsatt befinner de fleste novellene seg i et relativt snevert sjangerrom, det blir mange ”tårer i øyekroken”.

28. september 2011

Kritikerpils

Ingen trenger lenger å komme alene til Kritikersalong.

19. september 2011

Seminar om Ungdommens kritikerpris

Foreningen !les inviterer kritikere, lærere, bibliotekarer og andre litteraturformidlere til et seminar om Ungdommens kritikerpris på Litteraturhuset i Oslo. Seminaret vil samle erfaringer fra kritikerarbeidet som er gjort i klasserommene i forbindelse med prisen, og inspirere kritikere, lærere og litteraturformidlere til å møte elever for å etablere litterære diskusjoner.

5. september 2011

Aschehougprisen 2011 til Bjørn Sortland

Juryen for Aschehougprisen har lagt særlig vekt på hvordan Sortland integrerer møter med billedkunst i sitt forfatterskap. Hans hovedpersoner anvender nesten systematisk kunsten for å tolke sine egne liv. På den måten er forfatterskapet også en inngang til kunstens verden, og en anerkjennelse av kunstens betydning. Han formidler kunstnerens intensjoner og betrakterens reaksjoner på en slik måte at voksne ikke får flau smak av pedagogisk tekst i munnen under høytlesning – men tvert imot imponeres og engasjeres.

26. august 2011