Skapende krefter ? om kultursponsing og føringer bak musikkverket
Hvilke kunstneriske konsekvenser får kultursponsing innenfor samtidsmusikkfeltet på sikt? Hvilke krefter og mekanismer får konkrete konsekvenser for arbeidet med å skape et musikkverk?
Markedsmakt og kommersialisering
Er det noe bokbransjen trenger, så er det et varsko mot businessen, businesstenkningen og businesspråket. Som André Schiffrin uttrykker det: Bøker er ikke «units». De er ? bøker.
Har kulturjournalistikken en framtid?
Et notat fra seminaret om kritikkens og den personlige refleksjonens plass i dagens medieverden. Voksenåsen i Oslo 1.-2. mars 2002.
Det visuelle teater
Hva betyr scenografien og lysdesignen i en teateroppsetning? Norsk Lysdesigner Forening og Norske Scenografer inviterte til seminar på det Norske Teatret 6. april 2002.
Marta Norheim er Årets litteraturkritiker 2002
Etter å ha vendt opp og ned på de fleste kriterier og vrengt de fleste kritikere ut og inn og frem og tilbake, ble vi sittende igjen med én kritiker som ganske enkelt ikke lot seg redusere, uansett hvilke knuteprøver vi utsatte henne for: Marta Norheim.
Kritikerprisen for årets beste barne- og ungdomsbok 2001 til Rune Belsvik
Rune Belsvik, Kritikerprisvinner 2001 for Verdas fineste bok … jeg mener Verdas mest forelska par.
Kritikerprisen for årets beste voksenbok 2001 til Ragnar Hovland
Kritikerprisen for årets beste voksenbok 2001 tildeles Ragnar Hovlands Ei vinterreise.
Årsrapport seksjon for litteratur 2001
Evaluering av arbeidsutvalgets virksomhet 2001.
Hva tjener kritikeren?
Gjennomsnittskritikeren tjener bare kr. 1 600. Dette fremkommer i medlemsundersøkelsen av 2001 der 148 medlemmer svarte. 60% har mer eller mindre faste frilansavtaler. Kritikerlagets medlemmer er velutdannete og tjener dårlig. Men kvinnelige kritikere tjener best.
Synkende kopivederlag
Kopimaskinene brukes mindre og vederlaget til KOPINORs medlemsorganisasjoner synker. Journalistlaget er særlig ille ut.
Kritisk for kritikken
Kritikken er på vikende front. Dagsavisen har sagt opp kontrakten med sine kunstanmeldere. Nationen kuttet fra nyttår ut å anmelde bøker. Bergens Tidende varsler reduksjon i sine anmeldelser. Gjør det noe?
Hvorfor vil ikke Nationen ha litteraturkritikk?
Avisen foretrekker featurestoff framfor litteraturkritikk. Nyhetsredaktøren foretrekker å imitere hovedstadsavisenes meningsløse og gjennomkorrupte litteraturformidling.