![](/dynamic_images/4fd3d0e66c58826fb2da8b6bc2c38679f7f88257/1050x700/666-20141204215412000000.jpeg)
Foredrag av Kaja Schjerven Mollerin
«I møte med kunstneriske uttrykk er det ikke nødvendigvis sånn at strid, konflikt og høy temperatur skaper en bedre, klokere, dypere samtale. Jeg tror et høyt konfliktnivå like ofte skaper mindre fleksibilitet, flere misforståelser, mer utstuderthet, mindre rom for overraskelser, spontanitet. Og jeg tror at det som gjerne skjer i et slikt klima, er at man ender opp med å bruke mer tid på å forsvare en posisjon, enn å åpne opp et felt.»
Les Kaja Schjerven Mollerins åpningsforedrag som ble holdt ved Kritikerseminaret 2013.
![](/dynamic_images/fbf08c188b7ccb18247bbe873715e86ac35ece52/1022x681/665-20141204215412000000.jpeg)
Rapport frå Kritikerseminaret 2013
Kritikerseminaret 2013 gjekk av stabelen 30. og 31. mai under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer og hadde temaet «Kritisk ansvar». Her følgjer samandrag av Espen Stuelands samtale med Margunn Vikingstad og Tone Selboes føredrag om Camilla Collett.
Reaksjoner etter debattmøte
«En ubegripelig intern diskusjon», kaller journalist Kristin Aalen Norsk kritikerlags debattmøte om fremføringen av klassiske verker under Festspillene i Bergen. Musiker og musikkritiker Sjur Haga Bringeland spør tilbake om det ikke nettopp er musikkritikerens rolle å forstå seg på musikk og være kritisk?
Ærespris til Jorun Veiteberg
Norske kunsthåndverkeres Ærespris tildeles kunsthistoriker og professor II på Kunst- og designhøgskolen i Bergen, Jorunn Veiteberg. Norsk kritikerlag gratulerer!
Invitasjon til Norsk kritikerlags høstseminar 2013
Vi kritikere befinner oss i skjæringspunktet mellom ulike fagfelt: kunst, journalistikk og akademia. Hvilke konsekvenser har dette? Har kritikk den samme funksjonen i dag som den hadde tidligere? Hva vil det si å arbeide innen dette virkefeltet anno 2013?
Konsertkritikk: Dokumentasjon, refleksjon og personlig møte
De fleste norske konsertanmeldelser blir primært skrevet og lest lokalt. Hvordan påvirker det ordskiftet om musikk og kritikerens analyse? Og hva er den gode analysen i en musikkritikk, spurte vi under en kritikersalong i Stavanger 18. april.
![](/dynamic_images/dd8c0345678924c80b17b6aca422dbcc108c4f84/330x220/658-20141204215412000000.jpeg)
referat_kritikersalong_kulturutredningen
Hvorfor nevnes ikke kritikk og kritikere i Kulturutredningen 2014, på tross av et fokus på kunstneriske kvalitetsvurderinger? Bør det gjøre oss bekymret? Dette ble debattert på en kritikersalong 23. april på Kunstnernes Hus i forbindelse med utdelingen av Kritikerprisen for 2012. I panelet: Olemic Thommesen (H), Erlend Høyersten (KODE), Malin Barth (Stiftelsen 3,14), Svein Bjørkås (KORO), Jonas Ekeberg (Kunstkritikk) og Erik Henningsen (Kulturutredningen 2014).
Hvem skal betale for kritikken?
Norsk kritikerlag ønsker en virkelighet hvor kritikkhonorarene står i forhold kritikernes kompetanse og arbeidsinnsats.
Kunstkritikerprisen til Kunstmuseene i Bergen og Stiftelsen 3,14
Kunstmuseene i Bergen og Stiftelsen 3,14 mottar Kunstkritikerprisen 2012. De får prisen for samarbeidet om to utstillinger med kinesisk samtidskunst: «Real Life Stories» (4. oktober 2012 – 3. februar 2013, Kunstmuseene i Bergen) og «Skin, Flesh and Bone» (4. oktober 2012 – 20. januar 2013, Stiftelsen 3,14)
![](/dynamic_images/004462963a8322801d535f36d504d9632149204e/117x78/654-20141204215412000000.jpeg)
Utan litterær verdi?
Kritikarane må vere rause med å bruke analyseverktøyet og all lesarerfaringa si, også når det gjeld dameromanar, meiner Kristine Isaksen.
![](/dynamic_images/7c3388670df73897d5a7dd437525f66d70b86e27/145x96/653-20141204215412000000.jpeg)
Kritikk som premiss for kvalitetsvurdering
Les vår kronikk i Aftenposten om manglende kritikk i Kulturutredningen.
Frilansernes vilkår
Kompetanse belønnes i et land med høyt utdannelsesnivå. Bare ikke hos flertallet av dem som skaper kulturen og kunsten, skriver Freddy Fjellheim i Klassekampen.