Litteraturens myter
Om kritikkens evne til å lese mytene om litteraturen. Norsk kritikerlags seminar under Sigrid Undset-dagene på Lillehammer, 23.?24. mai 2002.
Kalle Løchen fikk Dalgardprisen
Filmkritikeren Kalle Løchen har blitt tildelt Olav Dalgards kritikarpris. Utdelingen skjedde under Den Norske Filmfestivalen i Haugesund 23. august.
Aschehougprisen 2002 til Ellen Einan
Vi håper med denne prisutdelingen å signalisere poesiens kraft, selv om den kan virke uforståelig, for i negasjonen av en empirisk erfarbar virkelighet, ligger det en insistering på den indre virkelighet.
Kritikerlaget søker om 2 mill. til kunstkritikk
Kunstkritikken i norske medier er for svak og ureflektert heter det i en søknad til Norsk kulturråd. Arbeidsutvalget i kunstseksjonen i Norsk kritikerlag foreslår et opplegg med nettsted for kunstkritikk, skrivekurs og seminarer. Søknaden er ført i pennen av Jon-Ove Steihaug, Anne Schäffer og Marit Paasche. Kulturrådet skal behandle søknaden i midten av september.
Kritikk uten kriterier?
Vårens hissige debatt rundt tilstanden i norsk kulturjournalistikk inviterer til nytt fokus på den kanskje mest utskjelte formen for kulturjournalistikk – litteraturkritikken.
Boken og jeg - jeg og boken
Spør meg hva jeg begrunner min forfengelighet i, dette at jeg anser meg skikket som smaksdommer, folkeopplyser, rikssynser, besserwisser, og jeg svarer: i dette at jeg vil vekkes og holdes våken. I dette at jeg er oppriktig og kontinuerlig interessert i skjønnlitteratur.
Yngve Kvistad fikk legat
Reidar Mjøens legat er tildelt VG?s teaterkritiker og kulturkommentator.
Aktive tilhøyrarar i Bergen
I panelet sat rådgivar og kritikar Idalou Larsen, førsteamanuensis Knut Ove Arntzen, regissør Yngve Sundvor, journalist, forfattar og frilanskritikar Mona Levin, samt journalist og kritikar Annette Mürer. Leiar i Kritikarlaget, Torkil Baden, var ordstyrar.
SVMMVS DOCTOR FABVLARVM - streif i Ovids poesi
Foredrag til litteraturfestivalens kritikerseminar på Lillehammer 2002.
Tid for en ny kritikertype?
Kritikerne har i liten grad innreflektert kunstens nye produksjonsforhold i sine kritikker av kunstverkene – det være seg en bok, en konsert eller en film. Samtidig har kritikkens status og betydning endret seg dramatisk: Kritikkens plass og kritikerens posisjon er i ferd med å marginaliseres.
Skapende krefter ? om kultursponsing og føringer bak musikkverket
Hvilke kunstneriske konsekvenser får kultursponsing innenfor samtidsmusikkfeltet på sikt? Hvilke krefter og mekanismer får konkrete konsekvenser for arbeidet med å skape et musikkverk?
Markedsmakt og kommersialisering
Er det noe bokbransjen trenger, så er det et varsko mot businessen, businesstenkningen og businesspråket. Som André Schiffrin uttrykker det: Bøker er ikke «units». De er ? bøker.