
Aschehougprisen 2010 til Anne Oterholm
Juryen meiner at Anne Oterholm har funne ei unik litterær form som ikkje berre utforskar eksistensielle problemstillingar, men som gir lesaren ei litterær røynsle av eksistensielt grunnleggjande drifter og redsler. Ho demonstrerer at overflata og det banale ikkje lar seg skilje frå det eksistensielle, og at det tilsynelatande lette og tilfeldige ikkje er mindre meiningsberande enn det kompliserte og dramatiske. Og ho utfordrar oss litterært og intellektuelt, noko som er viktig i seg sjølv.

Oslo Kulturnatt 24. september i Rådhusgt. 7
Sammen med alle de skjønnlitterære skribentorganisasjonene holder Norsk kritikerlag til i Rådhusgata 7 i Oslo. I anledning Oslo Kulturnatt åpnes dørene for publikum, og det bys på filmvisning, diktopplesning, foredrag og litteraturquiz.
Kritikersalong: Hvor personlig bør en litteraturkritiker være?
Kritikersalong: Litteratur og kollektiv hukommelse
Kritikersalong om lettleste bøker
Kritikersalong: Kritikerblogger - rikt rekrutteringsgrunnlag eller sosial dumpingplass?
Nominerte til Kritikerprisene for teater, musikk og dans
Seksjon for teater, musikk og dans kunngjør her de nominerte til Kritikerprisene 2009/10.
Ja, men nei - så ja igjen
Livet som kritiker er som å sykle nedover en vei brolagt med tegnestifter – i håp om å ikke treffe alle, skrev kulturredaktør i Vårt Land, Olav Egil Aune, i en kommentar om kritikkens nødvendighet som ble publisert i avisen tirsdag 10. august. Vi bringer artikkelen i sin helhet.

Kritikersalong: Fart og sjølvtillit, eller: Hva er hemmeligheten bak Maria Parrs suksess?
I samarbeid med Bjørnsonfestivalen i Molde arrangerer litteraturseksjonen i Norsk kritikerlag en kritikersalong om Maria Parr, torsdag 2. september kl 16.00-17.30.
Selv om hun hittil bare har gitt ut de to bøkene Vaffelhjarte (2005) og Tonje Glimmerdal (2009) er Maria Parr (29) fra Vanylven i ferd med å bli en litterær stjerne. Bøkene har fått flere priser, og Vaffelhjarte er utgitt i Russland, Tyskland, Belgia, Polen, Frankrike og Sverige. Nå er også Tonje Glimmerdal på vei ut i verden. Hva er den magiske kvalitetsfaktoren i bøkene? Er det språket, geografien, kraftuttrykkene eller det at hun legger seg tett opp til forbilder som Astrid Lindgren og Johanna Spyri?
Publikums plass i scenekunsten
I høst, nærmere bestemt 1. og 2. oktober, holder IATC – International Association of Theatre Critics – et interessant og høyst aktuelt seminar i Tbilisi. Seminaret skal ta opp publikums plass i teatret, og meningen er å få til en diskusjon mellom profesjonelle scenekunstnere, teaterkritikere og representanter for publikum.

Søkelys på den manglende kunstkritikk i Telemark
Telemark er i dag uten kunstkritikk, og det kommer nesten ikke kritikere utenfra for å dekke utstillinger i fylket. På kritikersalongen i Telemark Kunstnersenter i Skien 3. juni var det enighet om behovet for kritikk, men mange ulike synspunkter på både dens formål, kritikkens form, hvem som bør skrive, hvor den bør publiseres og hvordan den bør finansieres. Det synes å være langt på vei akseptert at kunstkritikk bør være et kunstpolitisk ansvar, av samme grunn som et levende regionalt kunstliv også er et kunstpolitisk ansvar. Tiltak og løsninger som utvikles i Telemark, bør helst inngå i et mønster som følges på landsbasis, skriver Dag Solhjell i dette uttømmende referatet, hvor de fleste debattdeltakernes innledninger er gjengitt.
Kritikersalong: Se musikken!
Søndag 26. sept. 2010 kl. 13 – 15 i Den Norske Opera & Ballett, Formidlingssenteret. Kritikersalong om hva som gjør opera og ballett til god scenekunst.
Innledere: Operaregissør Stefan Herheim, operasjef og regissør Paul Curran, kritiker Mona Levin, koreograf Jo Strømgren. Ordstyrer: kritiker Torkil Baden