Grete Pedersens tale ved tildelingen av Musikkritikerprisen 2009/2010

- Dere har som kritikerstand et sympatisk trekk; til forskjell fra de fleste andre i kulturlivet, skal dere ikke selge noe som helst, dere skal bare dele det dere har opplevd i møtet med et kunstnerisk uttrykk. I dette møtet kan vi bli minnet på hvorfor vi valgte å bruke våre liv på dette, og hva vi vil med det vi gjør, sa Grete Pedersen i sin tale da hun ble tildelt Musikkritikerprisen 2009/2010 på Litteraturhuset i Oslo 30. september. Vi bringer her talen i sin helhet.

18. oktober 2010

Utlysning av stipend til nordiske kunstkritikere

Svenska kulturfonden ( i Finland) utlyser et spesialstipend som kan søkes av kunstkritikere som er virksomme i de nordiske landene, uavhengig av språk. Betingelsen er at man skriver om finsk eller nordisk kunst. Søknadsfrist er 3. november 2011.

17. oktober 2010

Kritikersalong: Kritikkverdig kunsthåndverk

På linje med blant annet arkitektur- og designkritikk, anses ikke kunsthåndverkanmeldelser verdige spalteplass. Hvem svikter? Det er spørsmålet når kunstseksjonen i Norsk kritikerlag arrangerer Kritikersalong i samarbeid med Norske Kunsthåndverkere, 21. oktober kl. 17.30–19.00 på Kunstindustrimuseet, St. Olavs gt. 1 i Oslo

I panelet sitter blant andre kritikerne Mona Gjessing og Lars Elton. Christer Dynna, redaktør for tidsskriftet Kunsthåndverk, er ordstyrer.

17. oktober 2010

Norsk kritikerlag/Norsk Journalistlags kringkastingsstipend

15. oktober 2010

Stipend 2011: Husk søknadsfristen 15. oktober!

12. oktober 2010

Kjøss mæ! Endelig er nøstologien her

4. oktober 2010

Kritikersalong: Hvor personlig bør en litteraturkritiker være?

- Uten personen er ikke verket fremkalt, det er møtet mellom teksten og leseren som er det sentrale, og det var noe Nøste Kendzior i sin kritikervirksomhet var god på å ta tak i, hevdet Magne Lindholm i sitt innlegg på kritikersalongen i anledning utgivelsen av boken Kjøss mæ!, som består av et utvalg av kritikeren og oversetteren Nøste Kendziors artikler. Omtrent 80 publikummere møtte opp i Kjelleren på Litteraturhuset, tirsdag 14. september, for å høre på og diskutere med panelet, bestående av Vigdis Hjorth, Magne Lindholm og Margunn Vikingstad, ledet av Trond Haugen.

4. oktober 2010

Kritikk av kritikken. Seminar om anmeldelser av sakprosa i norske medier

- En god anmelder skal kunne løfte en bok og gjøre den allment interessant, hevdet Åsa Linderborg, kulturredaktør i Aftonbladet da Norsk kritikerlag i samarbeid med NFF og tidsskriftet Prosa arrangerte et seminar om sakprosakritikken i norsk dagspresse, tirsdag 28. september. Det var om lag 100 mennesker til stede under arrangementet i Uranienborgveien 2.

30. september 2010

Musikkritikerprisen 2009/2010 til Grete Pedersen

Grete Pedersen får prisen som dirigent for Det Norske Solistkorets konsert 11. mars 2010 under Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival. Hun har gjennom tyve år stått for en nyskapende, perfeksjonistisk og kompromissløs korledelse.

30. september 2010

Teaterkritikerprisen 2009/2010 til Thorbjørn Harr

Årets teaterkritikerpris går til en skuespiller som har vist seg ekstremt allsidig i alle scenens, lerretets og skjermens formater. Dette er altså en aktør som spiller på mange strenger – samt meget vakkert på saksofon. Årets mottager av Teaterkritikerprisen er Thorbjørn Harr, for rollen som Daniel i Chet spiller ikke her.

30. september 2010

Dansekritikerprisen 2009/2010 til Ingun Bjørnsgaard

Ingen annen kunstner har mottatt Kritikerprisen to ganger! For 15 år siden fikk Ingun Bjørnsgaard prisen for Sleeping Beauty. Nå er det for Largo.

Når 18 dansere tilsynelatende skaper kaotiske tilstander i Largo, trer en gjennomtenkt komposisjon fram hvor koreografens øye for individet og gruppen er nøye ivaretatt. Bjørnsgaard balanserer glitrende både kraft og skjørhet, humor og tristesse i brå overganger, uventet og uforutsigbart.

30. september 2010

Kritikersalong om bruken av musikk i Operaen

«Se musikken!» var oppfordringen 26. september 2010 i Formidlingssenteret i Operaen. Kritikerlaget inviterte til debatt om hvorvidt bruken eller misbruken av musikk gjør opera og ballett til god scenekunst. 60 engasjerte publikummere møtte opp til dette samarbeidsarrangementet med Den Norske Opera & Ballett.

28. september 2010