29. aug: Kritisk blikk på kjempeutstillinger ? Oslo

Hva betyr egentlig kjempemessige utstillinger som Veneziabiennalen og Documenta for vårt begrep om kunst? Er de bare arenaer for kunst som jåleri, business og mote, eller blir vi klokere av dem?

21. august 2007

«Kritisk utroskap». Referatet fra kritikerseminaret

Kritikerseminaret hadde tittel Kritisk utroskap og gikk av stabelen over to dager under Sigrid Undset-dagene i Lillehammer tidligere i sommer. Her følger hovedpunktene i de forskellige innleggene:

1. august 2007

En «engere krets» fant veien til Kritikerlagets fire Festspill-debatter

Kritikerlaget avholdt fire møter under Festspillene i Bergen som trakk i snitt 20 personer. Istedenfor bare å avholde et enkelt, stort evenement valgte man å arrangere fire møter. Tre av disse ga kritikerne som opptrådte to-og-to, anledning til å «tenke tanker helt ut, noe vi sjelden får anledning til», skriver Arbeidsutvalget for seksjonen Teater- musikk- og dans i Kritikerlaget i sin rapport.

2. juli 2007

Den skal godt kritiseres som god skal bli

Kulturrådet gir øremerket tildeling for å utvikle mer kritikk av dans og scenekunst i det frie feltet, altså den ikke-institusjonelle scenekunsten.

29. juni 2007

Sommerhilsen ? medlemmer kaster terninger over styret

For å lodde hvor fornøyde Norsk kritikerlags medlemmer er med arbeidet som drives av organisasjonen, ble medlemmene invitert til å gi styrets arbeid terningkast.

28. juni 2007

Utvikling som ventet ? selvtilfreds kritikk

I et portrettintervju med Dagens Næringsliv 16.6 der Linn Ullmann tilkjennegir at hun savner energien fra 90-tallet, hevder hun at kritikken var langt bedre mens hun jobbbet som litteraturanmelder.

19. juni 2007

16. juni: Uformelt garden party, Oslo

12. juni 2007

På tvers - nordisk litteraturkritikks nye arenaer

Den norske redaktøren for det nordiske Litlive skriver at det i dag er god grunn til å bemektige seg nordisk litteratur over landegrensene selv om denne ikke formidles verken gjennom oversattelse eller nasjonale avisers anmelderier. Litlive og andre tilsvarende tiltak åpner mer enn noen gang for «en større, mer heterogen og uoversiktlig, mindre lukket og stivnet offentlighet» for Nordisk er ikke lenger å forstå som ensbetydende med «en sømløs og uproblematisk enhet». Isteden kan de nye foraene brukes til «å røske litt i den nasjonale selvtilstrekkeligheten, utfordre til å følge med på hva som skjer utenfor vårt eget språkområde, og til å se oss selv og hverandre med litt andre blikk», skriver Mariann Enge, som er leder i Norsk kritikerlags AU-litteratur og er redaktør for Litlive.no.

29. mai 2007

Debatten gikk som ild i tørt gress

Debatten om kriminalfortellingene ikke etterforskes tilstrekkelig kritisk når det norske anmelderkorpset interrogerer denne genren i litteraturen var tema for debatten som Norsk kritikerlag hadde innkalt til den 8. mai.

11. mai 2007

Terningkast for døve ører?

Det er langt færre som følger anmeldernes vurdering når de velger film, vin, plate, konsert, bok, bil og teater, viser en ny undersøkelse som <LINK http://www.dagbladet.no/kultur/2007/05/07/499900.html >Dagbladet.no referer.

7. mai 2007

«Mer enn bare krim»

Det siste århundrets viktigste litterære strømning lider fordi intellektuelt makelige kritikere gjør seg blinde for hva kriminallitteratur har vært og kan være, skriver Terje Bård Hansen, som også påpeker det fatale ved opphavet til kriteriene som legges til grunn i vurderingene av kriminalfortellinger.

4. mai 2007

Er tv-kritikken egentlig gangbar som kritikk?

Mina Hadjian, kjent som P3-Mina, lot tatovere VGs terningskast på rompeballen for åpen sending. Med terningskast én ble det smertefullt i dobbelt forstand for den debuterende tv-programlederen. Men tv-programkritikerne er ikke av den rette sorten, hevder medieviter Gunn Enli til <LINK http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.2261654>nrk.no

19. april 2007