Kalender

Nyhetsbrev

Ja takk, jeg vil gjerne ha nyhetsbrev fra Kritikerlaget.





04. juni: Hærverk mot klassikerne?

NORSK KRITIKERLAG INVITERER TIL DEBATTMØTE: Herper moderne regissører Wagner og de andre store? Noen mener ja, andre mener nei. Genierklærte og utskjelte <LINK http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005010615383377672693 top>Stefan Herheim , regissøren bak årets <LINK http://server1.journal.no/www.festspillene.no/indexeng.php _top>Das Rheingold legger fram sine tanker om det han gjør, og stiller til debatt.

Kritikerlaget 28. mai 2006
1spray
  • <LINK http://www.gulesider.no/gsi/companyDetails.do?bkode=0&fkode=Z0GV9Q5R&firma=Logen,%20Bergen _top>Logen

    , Bergen, søndag 4. juni kl. 1400



I tillegg til Herheim består panelet av:
  • - Ståle Wikshåland, kritiker i Dagbladet

  • - Erik Steinskog, Universitetet i Bergen

  • - Per Boye Hansen, direktør for Festspillene i Bergen
  • Ordstyrer
    - Astrid Kvalbein, Norsk kritikerlag

Moderne operaregi blir ofte kritisert for å drive gjøn med folks oppfatninger av de kjente klassikerne, ødelegge skjønnheten og skape visuell støy rundt budskapet i dem. Bør man fremføre sceniske verker nærmere sin originale form, eller trenger vi nye og sterke vikemidler for at klassikerne skal kunne tale til oss i dag? Når får vi provokasjon for provokasjonens skyld, og når gir «radikal regi» oss verdifulle, nye estetiske og kunstneriske innsikter? Disse og flere spørsmål vil bli tatt opp på møtet, og innspill fra salen vil bli ønsket velkommen.

Om innlederne
Stefan Herheim er født i Oslo (i 1970), spilte cello og drev med dokketeater til han begynte å studere operaregi ved musikk- og kunsthøgskolen i Hamburg. Etter fullført studium har hatt base i Berlin og stått bak operaproduksjoner over hele Europa. Hans frivole versjon av Mozarts Bortførelsen fra Seraillet skapte stor oppstuss under Festspillene i Salzburg, han har regissert Puccinis Madam Butterfly på Volksoper i Wien, og norske kritikere var svært delte i synet på <LINK http://nrk.no/musikk/4486230.html _top>Händels Julius Cæsar ved Den Norske Opera i 2005.

Ståle Wikshåland er professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, med opera som spesialfelt, og kritiker i <LINK http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/index.php?string=Wiksh%E5land top>Dagbladet. Han var svært negativ til regien på Julius Cæsar.

<LINK http://www.hf.uib.no/grieg/personer/cv
EST.html top>Erik Steinskog er førsteamanuensis ved Griegakademiet/Universitetet i Bergen, med fordypning i <LINK http://www.sesam.no/search/?navsources=contentsourcenavigator&c=m&q=%22Erik%20Steinskog%22 _top>opera og bakgrunn også fra pop og rockverdenen. Han hører til blant dem som synes moderne operaoppsetninger ofte er for tamme. Hvorfor ingen el-gitarer i orkestergraven?

Per Boye Hansen er direktør ved festspillene i Bergen, tidligere direktør ved Komische Oper i Berlin og har utdannelse innen operaregi.

  • Medlemmer av Seksjon for teater, musikk og dans kan søke reisestøtte ved å henvende seg til sekretariatet innen 5. mai.